Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس خراسان شمالی؛ اصغر صابریان - یکی از بدیهی‌ترین مباحثی که در جهان امروز وجود دارد تقابل و تهاجم تاریخی تمدن غرب به مسئله‌ حجاب و پوشش شرعی است. این سیاست که برای توسعه تسلط اقتصادی و تمدنی غرب بر ملت‌های دارای تمدن، یک راهبرد زیر بنایی و اساسی محسوب می‌شود، به شهادت تاریخ در غالب کشورهای مسلمان دنبال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعه اصلاحات رضاخان در ایران که به تبعیت آتاتورک در ترکیه  علیه حجاب، با هدایت دولت‌های روس و بریتانیا انجام شد، به خوبی این حقیقت تاریخی را بازگو می‌کند.

زمانی که اقدامات رضاخان حتی با حمایت افرادی نظیر محمدعلی فروغی و یحیی دولت‌آبادی در راستای کشف حجاب شکست خورد. تلاش‌ها برای توسعه سکولاریسم و در رأس آن حذف پوشش شرعی متوقف نشد و در طول سالیان ادامه یافت.

این جریان در ادامه با چرخش از مواجهه مستقیم با حجاب -که ریشه فطری  و تاریخی داشت- به‌مواجهه غیرمستقیم و نرم و نهایتاً در سال‌های اخیر با عبور از مقابله رسانه‌ای و تبلیغاتی، به جنگ ادراکی و شناختی تمام‌عیاری علیه مبانی معنایی و هویتی زن مسلمان ایرانی تغییر ماهیت داده که مشخصاً هدف غایی آن نیز متوقف کردن حرکت تاریخی ملت ایران در بستر انقلاب اسلامی است.

درواقع پدیده بدحجابی، محصول یک جنگ ادراکی و شناختی از سوی تمدن غرب است، که تلاش می‌کند با ایجاد فاصله میان ذهنیت زنان در ایران و واژگون کردن تعریف آنها از نقش و جایگاه اجتماعی خود، با "زیست جهانِ ایرانی-اسلامی" که هویت تاریخی و دینی چند صد ساله‌ی اوست؛ به پدیده‌ی بدحجابی دامن بزند.

می‌توان گفت مسئله امروزِ ما در وهله نخست، مسئله حجاب نیست بلکه ما در میانه یک جنگ معرفتی با پدیده‌ای کاملاً متفاوت و وارداتی، یعنی بدحجابی مواجهیم، که صرفاً متوجه شئون اجتماعی زنان نیست و زاویه تیز آن به سمت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی، به‌عنوان نظامی که مهم‌ترین چالشِ تمدن غرب در دوران پست‌مدرن است، قرار دارد.

درواقع چنانچه به این سؤال پاسخ دهیم که؛ نقطه تمایز مبارزه غرب با مسئله حجاب در دوره پهلوی اول و پدیده بدحجابی در دوران جمهوری اسلامی چیست؟ قادر خواهیم بود وجوه مختلف این مصاف ذهنی را بشناسیم و مطابق آن طرحِ سیاست و برنامه کنیم.

مسئله آن است که در دوره پهلوی اول، غایت مبارزه با مسئله‌ی حجاب و پوشش زنان، ترقی و توسعه سکولاریسم در ایران بود که باهدف کاهش قدرت اجتماعی توده مسلمان به اجرا درآمد و مستقیماً بانوان را هدف داشت اما امروز راهبرد و تاکتیک مبارزاتی غرب متوجه حرکت کلی ملت ایران است و زنان صرفاً ابزار اجرای این سیاست هستند نه موضوع آن.

در ادامه این سؤال مطرح است در برابر این پدیده باید چه اقدام یا اقداماتی انجام داد.آنچه که در اینجا مهم به نظر می‌رسد این است که چنانچه هویت ملی ما که منبعث از ایرانیت و اسلامیت تاریخی ماست نتواند به‌عنوان گفتمان متعالی و گسترده، این پدیده نامبارک را در بستر عقلانیت خود هضم کند و برخوردهای سلیقه‌ای و بدون پشتوانه عقلی آن را پوشش منطقی و گفتمانی دهد باید منتظر یک شکاف و گسست اجتماعی در جامعه باشیم که خسارات آن می‌تواند کم هم نباشد.

تجربه زیسته ملت ایران و مطالعه تاریخ انقلاب گواه این مطلب است که ظرفیت حل و هضم این پدیده وارداتی در کُلّیت متعالی انقلاب وجود دارد.

برای نمونه همان‌گونه که در ماجرای انحلال ارتش، حضرت امام خمینی (ره) با تکیه بر صداقت و حسن رفتار قاطبه بدنه ارتش از انحلال کامل آن جلوگیری کردند و بعد تهدید ارتش مسلح شاهنشاهی به فرصت ارتش مسلمان و انقلابی در حماسه دفاع مقدس تبدیل شد، می‌توان از این پدیده نامبارک در جنگ روایت‌ها برای تبیین ماهیت خطرناک تمدن وحشی غرب استفاده کرد.

البته مسئولیت سنگینی متوجه اندیشمندان و خواص است که اقتضائات این نبرد هوشمند را بشناسند و تبیین و تحلیل را مطابق گفتمان عمومی اجتماع تا پایین‌ترین لایه‌های اجتماع توسعه دهند.

برای نمونه فرمایشات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در جمع روحانیون خراسان شمالی بر این راهبرد تأکید می‌کند: «خانم‌هایی بودند که در عرف معمولی به آنها میگویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه‌کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ی به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌های این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئی هستم / آیا تو چنان‌که می‌نمایی هستی؟».  ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.»

البته پدیده «بدحجابی» صرفاً یک مصداق است و جنگ ادراکی مرحله تازه‌ای از جدال جریان رسانه‌ای غرب علیه ماست. که هدف نهایی آن نیز فعال کردن گسل‌های اجتماعی است.

نکته پایانی آنکه برای پیروزی در جنگ روایت‌ها و معرفت‌ها که پایه پیروزی در مصاف اراده‌هاست لازم است متوجه چیستی و چگونگی مبارزه در این میدان شویم زیرا شناخت عرصه جنگ بر شناخت مصادیق مقدم است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حجاب بدحجابی تمدن غرب زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۰۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

خبرگزاری حوزه، بیانیه بیش از ۱۰۰۰ استاد حوزه علمیه قم در حمایت از طرح نور و اسامی آنان را منتشر کرد.

به گزارش حوزه، متن بیانیه و اسامی اساتید بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِکَ أَدْنَیٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا» (احزاب/۵۹)

مقام معظم رهبری «مدظله العالی»:

همین مسئله امنیت اخلاقی که این روز‌ها نیرو‌های انتظامی و وزارت کشور دنبالش هستند، بسیار مسئله مهمی است. بله جنجال می‌کنند، ولی به این جنجال‌ها نباید توجه بکنند، باید ببینند تکلیف چیست آن را انجام بدهند. (۰۹/۰۴/۱۳۸۶)

تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با تقدیر از وزارت محترم کشور و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اجرای طرح نور (عفاف و حجاب) و برخورد قاطع با کشف حجاب و نا امنی اخلاقی در جامعه ضمن حمایت از مجریان این طرح با برکت خواستار است تا با شناخت هرچه بهتر محور‌های جنگ ترکیبی دشمن و بکارگیری برنامه‌های منسجم در مقابله با فتنه انگیزی ها، در اجرای کامل، فراگیر و مستمر قوانین مربوطه، هماهنگ عمل کرده و به دور از هرگونه اعمال سلیقه مر قانون را اجرا نمایند.

در ادامه خبر اسامی ۱۰۵۲ نفر از امضاکنندگان بیانیه ذکر شده است.

دیگر خبرها

  • هم اندیشی مسئله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
  • فراجا در اجرای طرح نور سست نشود و محکم ادامه بدهد
  • رادان: هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم
  • سردار رادان: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد
  • تقدیر مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب
  • احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد/ حجاب از ضروریات دین است، بی حجابی خلاف شرع و قانون است/ در مسئله عفاف و حجاب دو قطبی نکنید
  • پشت پرده برخورد‌های تند با پدیده بدحجابی
  • حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست
  • حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب